sâmbătă, 26 aprilie 2014

"Femei", Charles Bukowski - Recenzie

Datorită in fluenţelor puternice pe care poezia lui Bukowski le-a imprimat în gândirea mea, am încercat să găsesc şi ceva scris de el care să se încadreze în genul epic. Pentru că nu am avut nici preferinţe şi nici alte opţiuni, m-am ales cu “Femei”.
Charles Bukowski, german de origine, este unul dintre puţinii – poate chiar singurii – autori care nu au încercat şi au reuşit. Întregul cadran al vieţii lui se opreşte asupra Los Angeles-ului, un oraş care, aşa cum se regăseşte în scrierile lui, face parte din întreaga sa fiinţă. Protagonistul romanului, Henry Chinasky nu face altceva decât să ne dezvăluie portretul moral al autorului însuşi. Aş vrea să pot spune că romanul se încadrează în genul romantic, dar aş minţi. Nu este nici romantic şi nici dramatic, ci mai de grabă erotic, reflectând pur şi simplu viaţa lui Bukowski şi câteva dintre conceptele adoptate de acesta.
Cu toate că nu pot spune despre roman că include romantism, pot spune că Bukowski şi Chinaksy se prezintă ca fiind un oximoron incomplet. Poezia şi proza sunt două lucruri pe care Bukowski le-a despărţit printr-un zid al sentimentelor, pe care el însuşi îl doboară în romanul „Femei”, într-o oarecare măsură. În cadrul celor 104 capitole, prea puţin am recunoscut sentimente şi prea puţin am lecturat. În mare parte, cuvintele licenţioase şi acţiunile indiferente, monotone, m-au reţiunut de multe ori din a mai continua cu următorul capitol. De fapt, de-abia de la cel de-al 92-lea capitol am reuşit să lecturez şi să citesc fără să pot lăsa cartea din mână. Însuşi Chinasky se descrie ca fiind un „bătrân libidinos”, un „orăşean stupid” şi un „ratat”, lucru pe care toate femeile care apar în viaţa lui îl desfiinţează.
Cursele de cai, alcoolul şi sexul sunt principalele, poate chiar singurele priorităţi adoptate de Chinsaky. Un prim concept apare chiar printre primele capitole, în care protagonistul povesteşte despre ideea de a înşela moartea: „Gândiţi-vă cum ar fi să ai 80 de ani şi să f**i o fată de 18. Dacă exista vreo modalitate de a înşela jocul morţii, asta era.”, concept care este accentuat în mod indirect prin capitolele de mijloc.
„- Am totul plănuit. O să mor în anul 2000, la 80 de ani.
- Ciudat, a zis Keesing. E tocmai anul în care şi eu am de gând să mor. 2000. Chiar am visat chestia asta. Am visat chiar şi ziua şi ora morţii mele. Oricum, e vorba de anul 2000.
- E un număr drăguţ şi rotund. Îmi place.”

Cartea e destul de previzibilă, acţiunile destul de monotone şi repetitive, propoziţiile destul de seci, parcă doar pentru a umple golul de pe pagină. Scenele erotice sunt în mare parte prezentate în detaliu, mult prea obscene pentru mine, însă nu şi pentru el. Mulţi au spus că „Femei” i-a ofensat şi, cred, asta spun şi eu. Capitolele se dezlănţuie sub acţiunea caracterului protagonistului şi interesului deosebit pe care îl are pentru lucrurile imorale, dezgustătoare şi uşor de realizat. „Tânjeam, de fapt, mai ales după prostituate, femei de joasă speţă, pentru că erau ucigătoare şi din topor , nu aveau nicio pretenţie. Nu pierdeai nimic după ce plecau.”. Pe de altă parte, antiteza apare undeva printre rânduri, câteodată chiar foarte uşor de recunoscut: „În acelaşi timp, tânjeam după o femeie tandră, adevărată, în ciuda preţului exorbidant. Oricum ar fi fost, eram pierdut. UN bărbat puternic ar fi renunţat la ambele variante. Eu nu eram un bărbat puternic.”
Titlul este succint, scurt şi se află într-o strânsă legătură cu conţinutul cărţii. „Aşa că am continuat să lupt cu femeile, cu ideea de femeie.”
Am avut anumite aşteptări de la Bukowski, datorită poemelor în care se prezintă ca fiind un sufletist şi un om care priveşte în spatele tuturor ideilor şi conceptelor, însă proza m-a dezamăgit, pentru că nu mi-a trezit sentimente decât de dezgust şi, de fiecare dată când găseam câte un citat mai plin de substaţă, mă agăţam de el cu toate puterile. A fost o carte care mi-a deranjat oarecum gândurile şi care m-a aruncat într-un univers real şi zgomotos, din care am vrut întotdeauna să fug. În poezii, pe de altă parte, poezii precum „Singur cu toată lumea” şi „Pasăre fericită”, într-un fel anume, reuşeşte să creeze un univers din care nu-ţi mai doreşti aşa mult să pleci. Asta e problema cu Charles Bukowski. Nu ştii niciodată cum să-l înţelegi. Cred că asta a fost şi problema lui cu el însuşi.
Finalul a fost răsplata mea pentru care am rezistat obscenităţilor şi imoralităţilor. În final am găsit resemnare, pace în interior şi uau, sentimente. Per total, cartea a fost rea şi a fost bună. Ceva m-a tot făcut să continui. Nu ştiu, poate speranţa că îl voi găsi pe Charles din poeme, sau poate senzaţia că universul e atât de real, încât trebuie înţeles.

Cartea a apărut la editura Polirom, în anul 2012 şi poate fi comandată de AICI