sâmbătă, 7 iunie 2014

"De 19 ori Katherine", Recenzie

Complet pasionată de stilul uşor, amuzant şi în acelaşi timp profund al lui John Green, am decis să citesc mai multe cărţi de-ale autorului american contemporan. Pe lângă "Sub aceeaşi stea" şi "Căutând-o pe Alaska", am pus mâna şi pe "De 19 ori Katherine" cu o zi în urmă, iar ca rezultat al lecturii plăcute pe care am avut-o, am reuşit să o termin în doar câteva ore. Ca să ne înţelegem, recenzia mea n-o să conţină sub nicio formă fraze care să-l ridice în slăvi pe John Green (sau poveştile lui de dragoste), ci mai de grabă impactul pe care stilul lui de a scrie îl are asupra mea.
"De 19 ori Katherine" nu e o carte complexă şi probabil că va ieşi un paradox aici, datorită personajului principal, Colin Singleton, pasionat de anagrame, limbi străine, cărţi şi multă informaţie. Cred că el e un personaj destul de complex, nu prin faptul că se crede a fi "un copil minune", ci prin faptul că încearcă să îşi dea seama de ceea ce se întâmplă în jurul lui. Colin a avut 19 prietene pe nume Katherine şi a fost părăsit de fiecare dintre ele, mai puţin de Katherine a III-a, pe care el a fost cel care a părăsit-o. Mi s-a părut, într-un fel, stupid faptul că pe toate le chema Katherine, însă am realizat că e unul dintre lucrurile care fac cartea să fie amuzantă, printre multe altele. De exemplu, Hassan, prietenul lui cel mai bun, dolofan şi speriat de ideea de a păcătui, de origine arabă.  De fapt, singurul lui prieten. Mi s-au părut foarte amuzante felul în care se ocupau de lucruri împreună, spontaneitatea şi stilul dezinvolt al amândurora, replicile presărate cu nişte cuvinte în arabă (kafir) sau felul ciudat de a fi al lui Colin, care mi-a adus aminte de unul dintre amicii mei.
Colin şi Hassan pleacă într-o călătorie pe durata vacanţei de vară, lucru care ar trebui să îl facă pe Colin să uite de Katherine a XIX-a, singura dintre Katherinele care i-au frânt inima. Se cazează acasă la Hollis, proprietara unei fabrici care produce fire de tampoane, care îi şi angajează să ia interviuri localnicilor din Gutshot. Apoi mai sunt şi Lindsey şi CC (Celălalt Colin), iubitul ei, care au şi ei o poveste stupidă şi amuzantă în acelaşi timp. Oricum, cam toate personajele care apar îl ajută într-un fel sau altul pe Colin să îşi dea seama de ceea ce nu vede în jurul lui.
Colin, împins de dorinţa puternică de a face ceva remarcabil, de a se afirma şi de a încerca să îşi creeze un renume în istorie, începe să lucreze la o Teoremă care sa îi poată prezice pentru cât timp şi cum va rezista următoarea relaţie cu o fată pe care o va avea. Vreau să zic, deja paginile încep să înşire formule de mate la care mă uit mai mult prin ele. Plictisitor. Pe de altă parte, uau. Adică, omul ăla chiar a stat să facă o formulă de mate complicată pentru cartea lui. Şi anagrame- a format anagrame originale şi s-a documentat în legătură cu o grămadă de chestii (multe dintre ele apar în notele- amuzante- de la subsol).
Totodată, prin Teorema la care lucrează, Colin îşi aşteaptă momentul Evrika, un moment care, dintr-un oarecare motiv, întârzie să apară.
Mi-a plăcut cartea fiindcă are personaje bine conturate, discuţii care duc către o tentă profundă- încadrată în limitele a doi adolescenţi- şi acţiune. Am spus că nu mi se pare a fi o carte complexă, pentru că povestea în sine nu e foarte complexă, însă felul în care e scrisă m-a convins să ajung până la ultimele pagini. În plus, are un final deschis. Ador cum Green reuşeşte de fiecare dată să îmbine toate stilurile astea: amuzant, profund, simplu. Cred că de-asta îmi plac atât de mult cărţile lui.
Colin Singleton nu înţelege morala poveştii cu testoasa şi iepurele-de-câmp, însă înţelege de ce Teorema nu îi poate calcula durata relaţiilor şi de ce viitorul explodează ca o grenadă în faţa lui. Colin Singleton e un ciudat, o ştie şi el, o ştiu şi cei din jurul lui, dar nu se teme să o arate nimănui.
"De 19 ori Katherine" e o îngheţată cu vanilie într-o zi toridă de vară. High five, Green!

Mulţumesc din suflet editurii Trei (YFC) pentru şansa de a citi cartea!
O puteţi comanda de aici.